7/4/13

Vin journalister i Sverige hur tänker ni nu?


Nu har jag följt ett antal så kallade vin journalister i olika media med förbluffande resultat som jag inte alls var beredd eller trodde att jag skulle finna på detta sätt.

Många av dom har absolut ingen som helst språklig utbildning ( jag har absolut inte det, men jobbar inte heller med det) och många gånger används tydligen inte ens rättstavningen i datorn när man skriver vilket är förvånande och högs beklagligt.

Vad som är ännu värre är faktiskt hur dåligt insatta vissa av dom är när det gäller det som dom skriver om själva och än värre förmedlar till Svenska folket, högst besynnerligt då många människor ser dessa vin journalister som proffs i sitt ämne.

Exempel ” Torrontes är den mest odlade druvan i Chile sen när då? Eller denna ”Valpolicella görs alltid på torkade druvor” hur tänkte man nu? Att förse folk med felaktig info är inte ok tycker jag men det verkar som att bara för att man har arbetat i en systembutik eller går en sommelier kurs så kan man skriva vad som helst och få jobb inom media, mycket besynnerligt när det finns massor av kompetens ute i landet.

Hur mycket goodie bags och mutor det förekommer låter jag vara osagt, jag hoppas bara att det kommer fram så småningom.

 

No comments:

Post a Comment