6/10/12

Helsingborg och dess krogar part 1.

Det händer en hel del i Helsingborg just nu på restaurang och nöjesfronten.

Att börja med Teaterkatten och den nya satsningen där är väl störst så jag börjar väl med detta.

En trevlig lounge del med sköna möbler för en fördrink eller ostört möte av andra slag med bra mys faktor och trendiga toaletter i fint skick ( jag har toa fobi)

Jag har känt Rafael under en massa år och för mig är han en av Hbg`s bästa kockar och man blir glad att det är han som basar över köket på Katten, trevlig meny med nostalgiska Katten rätter med modern uppdatering.

Trevlig tapas variation packad med smak och en sjyst Skagen funkar alltid, plankstek har jag inte ätit på typ 20 år och försökte mig på  denna delikatess J jävligt bra kött och hem vevad Bea, enkelt utan krusiduller. Gott!

Entrecoten var bra grillad i all sin enkelhet, man förstår tanken bakom detta och att man försöker få den breda publiken, sure varför inte.

Så nu till det mindre bra, servisen var otroligt dåligt påläst om både mat & vin vilket inte är ok då dom haft lång tid på sig innan öppning, eller så får man ta in hjälp utifrån att utbilda personalen snarast.

Dom äldre mycket hjälpsamma gentlemännen var helt clueless och har absolut inget där att göra och tillför inte heller ngt positivt för den fina miljön, även om jag misstänker att dom har en del med investeringen att göra.

Man måste finna stabilitet i matsalen och byta matsedel ofta så att folk kommer tillbaka och trivs för lokalen har potential.

Barbord i Vikens hamn öppnar nu med start bara på helger och kommer att drivas av Gastronomibutiken vilket är trevligt och vi alla Viken bor ser fram mot detta. Kolla in http://www.barbord.com

Oscars Trapp som en gång i tiden var en av Sveriges bättre krogar har efter en mycket lång Törnrosasömn vaknat till liv som något oklar vinkällare/lagerlokal för vin/konferens/matlagnings aktiviteter ska bli kul och se var det landar.

Invigningen var bra med imponerande kockar från Nimb i Kph enligt uppgift som gjorde goda tapas.

Sillen & Makrillen har byggt nytt och jag återkommer om detta snart.

My the sun shine on your naked chest

No comments:

Post a Comment